Rancangan
Pengajaran Makro Pendidikan Islam
Tarikh : 2.Nov.2012 (Jumaat)
Kelas : 3P
Matapelajaran:Pendidikan Islam.(Akhlak)
Tajuk : Akhlak.
Sub Tajuk: Adab Menghidang Makanan
dan Minuman.
Objektif
pembelajaran:
1.Menyatakanalat-alat untuk menghidang makanan dan
minuman.
2.Menyebut adab-adab menghidang makanan dan minuman.
3.Menyenaraikan faedah beradab semasa menghidang makanan
dan minuman.
Pengetahuan
sedia ada:Murid
biasa melihat ibu mereka menghidang makanan dan minuman di rumah.
Bahan : Kad Bergambar,Lembaran
Kerja,Sudu,Garfu,Pinggan,Jug,Piring,Kuih dan air milo.
Nilai :Ikhlas,Jujur,Bertanggungjawab
dan Sabar,
Kemahiran: Menilai dan menghafaz
Langkah/masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
p&p
|
catatan
|
|
|
|
Aktiviti guru
|
Aktiviti murid
|
|
Set induksi
(3 minit)
|
Gambar
makanan yang dihidang dengan beradab
|
1.Guru menunjukkan
gambar tersebut dan bersoaljawab dengan murid : 1.Ini gambar apa?
2.Nampak
sedap tak makanan ini?
3.Adakah kamu
rasa nak makan?
2.Guru
mengaitkan jawapan murid dengan tajuk p & p hari ini iaitu Adab
menghidang Makanan dan Minuman.
|
1.Murid
memerhati gambar tersebut
2.Murid-murid
menjawab soalan yang diajukan oleh guru.
|
Kaedah: Soaljawab.
Strategi:
menggunakanKad
gambar.
|
Perkembangan
Langkah 1
(3 minit)
|
Alat-alat untuk
Menghidang.
|
Guru menunjukkan
alat alat : sudu,garfu,
Cawan,jug,piring
Pinggan,air
milo
dan kuih
|
Murid menyebut
nama alat-alat tersebut
|
Kaedah:Bersoaljawab
Strategi: Mempamerkan alat-alat atau bahan
-bahan
maujud.
|
Langkah 2
(13 minit)
|
Adab-adab
menghidang makanan dan Minuman :
a)Membaca
“Bismillah”
b)Mengelap
alat-alat tersebut dengan tuala bersih atau tisu.
c)Menggunakan
alat-alat yang bersih dan elok sahaja.
d)Menyusun
hidangan dengan kemas dan teratur.
|
1.Guru menunjukkan
cara-cara menghidang makanan dan minuman dengan beradab.
3.Guru
membimbing murid melakukan amali menghidang makanan dan minuman.
4.Guru
bersoaljawab dengan murid tentang faedah beradab ketika menghidang makanan
dan minuman.
|
1.Murid
menyebut adab-adab yang dilakukan oleh guru.
2.Beberapa
orang murid melakukan demonstrasi menghidang makanan dan minuman dengan
beradab.
3.murid-murid
menyatakan faedah-faedah beradab ketika menghidang makanan dan minuman.
|
Kaedah: Tunjukcara atau demonstrasi
Strategi:Menggunakan bahan-bahan
maujud.(alat-alat menghidang makanan dan minuman).
|
Langkah 3
(8 minit)
penilaian
|
1.Alat-alat
menghidang makanan dan minuman.
2.Adab-adab
menghidang makanan dan minuman.
3.Faedah
beradab semasa menghidang makanan dan minuman.
|
1.Guru mengedarkan
Lembaran kerja.
|
1.Murid-murid
menjawab pada Lembaran Kerja
|
Kaedah:Bersoaljawab.
Strategi: Lembaran Kerja.
|
Penutup
(3minit)
|
1.Alat-alat
menghidang.
2.Adab-adab
menghidang.
3.Faedahberadab
semasa menghidang.
|
Guru memberi
peringatan kepada murid-murid tentang tajuk p & p dan memberi galakkan
supaya murid-murid mengamalkannya di rumah mereka.
|
Murid menyatakan
akan melakukannya di rumah masing-masing.
|
Kaedah: Bersoaljawab.
Strategi:Pengetahuan sedia ada
murid.
|
Rancangan Pengajaran Makro 2 Pendidikan Islam
Tarikh : 5.Okt.2012
Kelas : 4K
Matapelajaran:Pendidikan
Islam
Tajuk : Akidah
Sub Tajuk:
Pahala dan Dosa.
Objektif
pembelajaran:
1. Menyatakan
pengertian Pahala dan Dosa.
2. Menyebut perbuatan-perbuatan yang mendatangkan pahala
dan dosa.
3.Menyenaraikan
perkara-perkara yang mendatangkan pahala dan dosa kepada orang yang
melakukannya.
Pengetahuan
sedia ada: Murid biasa melihat,mendengar dan berhadapan dengan perbuatan baik
dan jahat setiap hari.
Bahan : Naskah
petikan pendek,Lembaran Kerja bergambar dan kertas A4.
Nilai : Amanah,ikhlas,jujur,sabar,bertanggungjawab,kerjasama.
Kemahiran:
Membaca,menganalisa, menulis.
Langkah/masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti p&p
|
Catatan
|
|
Aktiviti guru
|
Aktiviti murid
|
|||
Set induksi
(3 minit)
|
1.Perbuatan Pahala
2.Perbuatan Dosa
|
1.Guru menceritakan pengalaman dan bersoaljawab
dengan murid.
2.Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk p
& p hari ini.
|
1.Murid mendengar soalan guru dan menjawabnya.
|
Kaedah:
Bersoaljawab
Strategi:
Cerita guru dan pengalaman murid.
|
Perkembangan
Langkah 1
(10 minit)
|
1.Pengertian Pahala.
2.Pengertian dosa.
|
1.Guru mengedarkan naskhah petikan pendek kepada
murid-murid.
2.Guru menyoal murid tentang isi petikan.
3.Guru memberi penerangan tambahan tentang isi
petikan tersebut.
|
1.Murid -murid lelaki dan perempuan membaca
petikan tersebut bergilir-gilir secara beramai-ramai.
2.Murid-murid menjawab soalan guru berdasarkan
petikan yang dibaca.
|
Kaedah:
Bersoaljawab dan Penerangan
Strategi: Naskhah petikan pendek.
|
Langkah 2
(7 minit)
|
1.Perbuatan Pahala.
2.Perbuatan Dosa.
|
1.Guru membahagikan murid kepada 4 kumpulan dan
memberikan kertas A4.
2.Guru memberi arahan supaya murid-murid
berbincang dan menyenaraikan perbuatan pahala dan dosa.
|
1.Murid-murid berbincang dalam kumpulan untuk
menyenaraikan perbuatan-perbuatan pahala dan dosa seperti arahan yang
diberikan oleh guru.
2.Ketua kumpulan dikehendaki membacakan hasil
perbincangan.
|
Kaedah:
Perbincangan Kumpulan.
Strategi:
Kertas A4,pen atau pencil dan pensil warna.
|
Langkah 3
(7 minit)
Penilaian
|
1.Gambar-gambar yang menunjukkan perbuatan pahala
dan dosa
|
1.Guru mengedarkan lembaran kerja.
|
1.Murid –murid menjawab secara individu.
|
Kaedah:
Bersoaljawab
Strategi:
Lembaran Kerja
|
Penutup
(3 minit)
|
Perbuatan pahala dan dosa.
|
1.Guru memberi rumusan tentang isi p & p
|
1.Murid mendengar.
|
Kaedah:
Penerangan
Strategi:
Lembaran Kerja
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan